Дизайн – мистецтво особливого роду. Його створюють люди незвичайного складу, які поєднують у собі високий професіоналізм та по дитячому незатьмарений погляд на світ, художній смак і вміння зберегти красу мистецтва, неповторність природи.
Не випадково в останні десятиліття дизайн став об’єктом пильної уваги педагогів, психологів, мистецтвознавців, колекціонерів. Адже сучасне суспільство глибоко зацікавлено в художньо-естетичному вихованні підростаючого покоління.
На сьогоднішній день активно звертається увага на новий напрямок художнього виховання дітей дошкільного віку – дитячий дизайн, який дає широкий простір для дитячої творчості.
У XXI столітті художній дизайн є естетичним і функціональним, в сучасному світі. Дизайн – діяльність, особливий вид художньої діяльності, що поєднує в собі різні види творчості: малювання, ліплення, аплікацію, конструювання, художню працю. Малювання олівцями і фарбами, кольорова аплікація, ліплення і конструювання з різних матеріалів є доступними засобами залучення дитини до образотворчої діяльності. Природно, не всі діти стануть художниками, але кожен зможе використовувати свій художній досвід в благоустрою свого життя за законами краси і порядку. А це і є основним завданням і змістом дизайн-діяльності.
Дитячий дизайн дає величезний потенціал і можливості для розвитку творчих здібностей, фантазії та уяви. Він спрямований на розкриття особистості дитини, її індивідуальності, розвиток її творчого потенціалу, вільного, без натиску з боку дорослого, її саморозвитку, на співпрацю і співтворчості, з використанням тільки гуманних методів і прийомів, без заборон і категоричних звернень.
Введення цієї діяльності в освітній процес обумовлено збільшеними культурними потребами людей у сучасному світі, можливостями дітей, а також Концепцією дошкільної освіти, яка заявляє в якості найважливішої основи реалізації програмного змісту розвивальне предметне середовище дитячої діяльності – як систему матеріальних об’єктів, функціонально моделюють зміст фізичного і духовного розвитку дитини.
Дитина, яка тонко відчуває прекрасне, сприймає світ як живий і цінний самим фактом свого існування, завжди буде гуманна, доброзичлива і толерантна.
І хоча багато педагогів вважають необхідним введення навчання дизайн-діяльності в дошкільних установах і представляють свої думки в різних статтях в Інтернеті і журналах “Дошкільне виховання”, проте, книг з дитячого дизайну практично немає. Але ми прагнемо на заняттях художньо-естетичного напрямку, СХД розвивати художню творчість за допомогою навчання дітей старшого дошкільного віку елементам дизайну.
Навчання дітей старшого дошкільного віку елементам дизайну з метою розвитку дитячої художньої творчості буде ефективним, при дотриманні наступних вимог :
– заняття повинні будуватись послідовно і включати різні види дизайн-діяльності, такі як: графічний дизайн, фітодизайн, моделювання одягу, просторовий дизайн;
– донесення до дітей сенсу і значення дизайн-діяльності, її практичної спрямованості;
– практичного використання продуктів дитячої дизайн- діяльності в дитячому саду.
– організації сприйняття дітьми зразків дизайн мистецтва;
– організації взаємодії ЗДО з сім’єю (завдання додому, пояснюючи батькам важливість занять вдома, консультації для батьків);
– наявність необхідного матеріального оснащення занять по дитячому дизайну (папір різної фактури, різний покидьковий матеріал, тканини, фарби, великий картон та ін.).