Правильне мовне дихання є необхідною умовою для розвитку мовлення, оскільки дихальна система – це ні що інше як енергетична база для мовної системи. Дихання впливає на звуковимову, артикуляцію і голос. 

Недоліки дитячого дихання можна подолати: 
1) розвитком більш глибокого вдиху і більш тривалого видиху; 

2) виробленням у дітей уміння правильно дихати в процесі мовлення. 

Вправи висуваємо дитині тільки в ігровій формі, не забуваємо, що поруч з нами знаходяться дошкільнята і гра для них на першому місці.

При проведенні ігор, спрямованих на розвиток у дитини дихання, необхідно знати і пам’ятати, що дихальні вправи швидко стомлюють її і при цьому можуть викликати запаморочення. Тому ігри повинні обмежуватися у часі 3-5 хвилин з перервами на відпочинок. Слід мати на увазі й те, що у всіх іграх, які розвивають дихання, суворо дотримується правило: вдих збігається з розширенням грудної клітки, видих – з її звуженням. У процесі промови діти привчаються вдихати тільки через рот, а не через ніс, як це слід робити поза мовленнєвих актів.

Пропоную кілька вправ, які допоможуть малюкам навчитися правильно дихати, а також цікаво проводити дозвілля з батьками. Взаємне спілкування дитини з батьками є запорукою правильного і виразного мовлення, тому батьки повинні стати першими помічниками для своєї дитини.

Вправа №1

Початкове положення – сидячи на стільці прямо або стоячи:
1. Вдих і видих через ніс (вдих швидкий, не дуже глибокий, видих тривалий).
2. Вдих через ніс, видих через рот.
3. Вдих через рот, видих через ніс.
4. Вдих і видих через одну половину носа, видих через іншу (поперемінно).
5. Вдих через одну половину носа, видих через іншу (поперемінно).
6. Вдих через ніс, уповільнений видих через ніс з посиленням в кінці.
7. Вдих через ніс, видих через нещільно стислі губи.
8. Вдих через ніс, видих через ніс поштовхами. 

Вправа № 2  “Хто зажене м’яч в ворота” 

Мета: розвиток сильного плавного видиху.
Обладнання: кулька від настільного тенісу або ватяну кульку, ворота з стаканчиків з-під йогурту.

Хід гри: – Сьогодні ми проводимо змагання – хто зажене м’яч у ворота. Отже, ми починаємо. Учасники, посміхніться, покласти широкий язик на нижню губу (вправи “Лопаточка”) і плавно, зі звуком [Ф], дуємо на кульку.

До уваги! Стежити за щоками і губами дитини, щоб вона вимовляла [Ф], а не [Х], тобто щоб повітряний струмінь був вузький, а не розсіяний.

Вправа № 3 “Самий швидкий олівець” 

Мета: розвиток довгого і плавного видиху.
Обладнання: кольорові олівці з гладкою або ребристою поверхнею.

Хід гри: перед дитиною, яка сидить за столом на відстані 20 см кладемо олівець. Спочатку самі показуємо дитині як дути на олівець, щоб він покотився на протилежний край столу. Можна пограти в цю гру удвох сидячи один навпроти одного і перекочувати олівець один одному. рнр

Бажаю успіхів і приємного дозвілля!

Comments are closed.

Post Navigation